بازاریابی شبکه های اجتماعی قطعاً قابل فهم‌ترین و درک پذیرترین شاخه دیجیتال مارکتینگ در بین عموم مردم است. دنیایی از تصاویر، ویدئوها، متون و انواع محتوا که توسط افراد و برندهای متعددی در قالب پست منتشر می‌شوند. همه کاربران می‌توانند آنها را لایک کنند. نظرات خود را اعلام کنند. پست‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند و یک جامعه بزرگ دیجیتالی بدون مرز را شکل دهند. همین باعث می‌شود که کسب کارهای شخصی و شرکتی کاملاً با بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی آشنا بوده و به آن احساس نیاز کنند.

اما لازم است کمی فنی‌تر با این فرصت‌های ویژه‌ای که شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده‌اند آشنا شوید. بازاریابی در شبکه های اجتماعی یا همان سوشیال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing) که به اختصار SMM نامیده می‌شود، در واقع اینستاگرام و فیسبوک و توئیتر و غیره نیست. هر یک از این پلتفرم‌ها، یک شبکه اجتماعی هستند. اما بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی درواقع تکنیک‌ها و روش‌های استفاده از این پلتفرم‌ها است.

 

مقایسه دو کسب و کار در شبکه های اجتماعی

تجسم کنید دو کسب و کار که هردو پوشاک زنانه می‌فروشند، در اینستاگرام صفحه‌ای برای خود ایجاد می‌کنند. هردو نماینده یک برند هستند در یک شهر هستند. بنابراین نه تنها کسب و کارشان مشابه است; بلکه محصولات و بازار هدفشان نیز دقیقاً مشابه هستند.

  • اولی مدتهاست که در اینستاگرام عضو شده و فعالیت دارد اما اصلاً از نتایجی که کسب می‌کند راضی نیست. نهایتاً به این نتیجه رسیده که بهتر است منابع مالی و زمانی خود را صرف همان پخش تراکت و تبلیغات سنتی و محیطی کند.
  • کسب و کار دومی فقط چند ماه است که بازاریابی در اینستاگرام را شروع کرده و بسیار راضی است. حتی در نظر دارد از این به بعد بودجه سایر روش‌های تبلیغاتی خود را کاهش داده و آن را به بازاریابی در اینستاگرام اختصاص دهد.

با توجه به شرایط مشابه علت موفقیت کسب و کار دوم نسبت به اولی در چیست؟

 

چگونگی بازاریابی شبکه های اجتماعی

همه ما بارها موارد مشابهی را در اطراف خود مشاهده کرده‌ایم. کسب و کار هردو یکی است. محصولشان، قیمتشان، کیفیتشان، حتی بازار هدفشان. اینستاگرام هم که برای هردو امکانات مشابه دارد.

  • پس رمز این ماجرا چیست؟
  • چرا یکی بسیار موفق و راضی و دیگری ناامید و ناراضی است؟

 

دلیل این اختلاف، همان SMM خودمان است. بازاریابی حرفه‌ای در شبکه‌های اجتماعی. خود اینستاگرام مهم نیست؛ بلکه :

  • روش و تکنیک استفاده از آن اهمیت دارد.
  • توانمندی استفاده از تمامی ابزارهای شبکه‌های اجتماعی مورد نیاز
  • خواندن گزارش‌ها و اتخاذ تصمیمات درست و به‌موقع است که نتایج متفاوتی را رقم میزند.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، بر روی مهارت استفاده از ابزار موجود و تکنیک‌های بهره برداری از آنها تمرکز دارد. دائما باید به‌روز باشید و با آخرین متدهای روز پیش بروید. یا خودتان آموزش ببینید و تکنیک‌ها را یاد بگیرید، یا این کار را به یک فرد با تجربه واگذار کنید. در هر دو حالت ما همراه شما خواهیم بود. می‌توانید در دوره‌های آموزش بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی ما شرکت کنید یا این کار را به ما بسپارید و یک تیم حرفه‌ای را در کنار خود داشته باشید.

مشاوره و دریافت پروپزال

برای دریافت پروپزال یا مشاوره رایگان می توانید شماره همراه خود را در کادر مقابل وارد کنید و به زودی پروپزال برای شما ارسال خواهد شد. یا از هر یک از روش های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

    پایگاه دانش

    مقالات مرتبط با بازاریابی شبکه های اجتماعی