استراتژی دیجیتال مارکتینگ درواقع پشتوانه‌ای است برای کسب نتایج هرچه بهتر و سریع‌تر، در فرآیند بازاریابی دیجیتالی است. آنلاین مارکتینگ حوزه بسیار وسیعی از ابزار، تکنیک‌ها و راهکارهای دیجیتالی است.

این مدل بازاریابی منجر به ایجاد آگاهی از برند و نهایتاً کسب سهمی از بازار می‌شود. بدیهی است برای دستیابی به این اهداف، نیاز به برنامه‌ای مشخص داریم. این برنامه‌ بر پایه شناخت کامل فضای آنلاین، رقبا و مشتریان هدف شکل می‌گیرد. استراتژی دیجیتال مارکتینگ به منظور شناخت کامل هریک از این بخش‌ها الزامی است. تدوین این استراتژی اولین گام ما در رسیدن به برنامه‌ای اصولی و حساب شده در فرآیند بازاریابی دیجیتالی بشمار می‌رود.

 

تدوین استراتژی

درواقع استراتژی دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing Strategy)، مسیر حرکت کسب و کار شما را در فضای آنلاین، به مسیری مطمئن و پربازده تبدیل خواهد کرد. بدیهی است که رسیدن به یک استراتژی اثربخش و مطمئن نیاز به اختصاص منابع دارد. زمان، بودجه و همچنین نیروهای متخصص و مجرب لازم است تا گام اول که تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ است انجام شود.

جالب اینکه بسیاری از کسب و کارها، ترجیح می‌دهند زمان و بودجه‌ای را به این گام اختصاص ندهند و مستقیماً وارد عملیات اجرایی شوند. حال آنکه این گام مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بخش کار است. اختصاص زمان و بودجه مناسب به بخش تدوین استراتژی، کمک می‌کند تا نه تنها بهتر و سریع‌تر به اهداف مورد نظر برسیم؛ بلکه از هدر رفتن میلیون‌ها تومان سرمایه و صدها نفر/ساعت انرژی جلوگیری کنیم.

زمان و بودجه مورد نیاز برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسته به مؤلفه های متعددی ممکن است متغیر باشد. اما شما برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود با سوالاتی همچون موارد زیر مواجه میشوید:

  • چه مدت زمانی باید بگذارم؟
  • چقدر بودجه نیاز دارم؟
  • اصلاً از کجا باید شروع کنم؟

از فرصت مشاوره رایگان با متخصصین مجرب ما استفاده کنید تا شیوه کار کاملاً برایتان شفاف و قابل درک شود.

 

مراحل تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

  • شناخت کامل و ایجاد سند:
    این سند شامل معرفی، مأموریت، چشم انداز، ارزش‌های سازمان، فرهنگ سازمان، وضعیت برند یا برندها، حوزه فعالیت، مهم‌ترین محصولات و خدمات و اطلاعاتی از این قبیل می‌شود. این اطلاعات درک و شناختی کامل از کسب و کار را ایجاد می‌کند.
  • تعیین اهداف SMART کسب و کار:
    هر کسب و کاری اهدافی را دنبال می‌کند. یکی از مهم‌ترین علل عدم موفقیت در بازاریابی دیجیتالی، عدم مستندسازی اهداف و تبدیل آنها به اهداف SMART است. بسیاری از اهداف نه تنها مفید نیستند، بلکه سازمان را از مسیر درست خارج می‌کنند. لازم است با توجه به وضعیت رقابت در بازار و انتظارات مشتریان، بهترین اهداف را شناسایی و اولویت‌گذاری کنیم.
  • تصمیمات استراتژیک:
    پس از شناخت وضعیت فعلی کسب و کار و تعیین اهداف SMART اغلب مدیران در شرایط سختی برای تصمیم گیری قرار می‌گیرند. چراکه باید برخی اهداف اشتباه خود را رها کرده و در مسیر اهداف جدیدی وارد شوند که در آن گاهی هیچ تجربه‌ای نداشته‌اند. لازم است تصمیمات استراتژیک اتخاذ شود. همین‌طور نیاز است که یک نقشه راه واضح طراحی شود.
  • تاکتیک‌های نیل به اهداف:
    بسیاری از مدیران سه گام اول را به خوبی طی می‌کنند. اما حال که استراتژی‌ها مشخص شده، نمی‌دانند چطور باید این استراتژی‌ها از روی کاغذ به میدان واقعی نبرد در بازار منتقل شود. تاکتیک‌ها درواقع روش پیاده سازی استراتژی‌ها در بازار هستند. این تاکتیک‌ها در قالب برنامه ریزی‌های سه ماهه، شش ماهه و یک‌ساله تدوین می‌شوند. با این روش همه افراد دقیقاً متوجه خواهند شد به دنبال چه هستید و چه کارهایی باید انجام شود.
  • شاخص‌های ارزیابی:
    سند استراتژی را به دید وحی منزل نگاه نکنید. حتی برترین برندها و تیم‌های مدیریتی نیز به‌صورت دوره‌ای استراتژی و تاکتیک‌های خود را ارزیابی می‌کنند و در جهت بهبودشان تلاش می‌کنند. در هر برنامه اجرایی، لازم است در همان ابتدای کار، شاخص‌های ارزیابی مشخص شوند. این شاخص‌ها کمک می‌کنند بعد از هر دوره بتوانیم اولاً عملکرد خود را ارزیابی کرده و برای نقاط ضعف و قوت خود برنامه ریزی کنیم؛ دوما استراتژی‌های خود را بهبود بخشیم.

مشاوره و دریافت پروپزال

برای دریافت پروپزال یا مشاوره رایگان می توانید شماره همراه خود را در کادر مقابل وارد کنید و به زودی پروپزال برای شما ارسال خواهد شد. یا از هر یک از روش های ارتباطی با ما تماس بگیرید.