بازاریابی موتور های جستجو در واقع استفاده از یک بازاریاب حرفه‌ای در دنیای آنلاین است. داشتن یک بازاریاب خوب برای هر کسب و کاری، به منزله موفقیت در بخش فروش است. همه کسب و کارها به دنبال استخدام و استفاده از برترین بازاریاب‌ها هستند.

حال فرض کنید یک بازاریاب خوب داشته باشید که مخاطب به او اعتماد دارد. بجای اینکه ما به دنبال مخاطبان برویم و به آنها پیشنهاد فروش دهیم، مخاطب خودش به سراغ بازاریاب ما آمده و از او بخواهد چند فروشنده خوب معرفی کند. طبعاً پیشنهادهای این بازاریاب مورد اعتماد، برای همه مراجعین حائز اهمیت خواهد بود.

 

چگونگی بازاریابی موتور های جستجو

در فضای دیجیتال، موتورهای جستجو دقیقاً نقش یک بازاریاب حرفه‌ای و البته مورد اعتماد مشتریان را ایفا می‌کنند. در رأس همه موتورهای جستجو گوگل قرار دارد. مشتریان بالقوه متعددی هر روز برای پیدا کردن محصول یا خدمات مورد نظر یا یافتن پاسخ سؤالات خود به گوگل مراجعه می‌کنند. حال اگر وب سایت شما جایگاه مناسبی در موتور جستجوی گوگل داشته باشد، قطعاً فرصت‌های فروش خوبی برایتان فراهم می‌شود؛

چراکه:

  • اولاً: وقتی کاربر در گوگل اقدام به جستجو می‌کند، به میل خودش و بدون هیچ‌گونه پیام تبلیغاتی به نتایج دست پیدا می‌کند. طبعاً مخاطب در این شرایط، نه تنها گارد و مقاومتی برای دریافت محتوای ما ندارد؛ بلکه بسیار هم مشتاق دریافت اطلاعات است.
  • دوما: مخاطب در بهترین شرایط ممکن قرار دارد. به اینترنت دسترسی دارد. فرصت کافی برای جستجو و مرور اطلاعات دارد. نیازمند و تشنه دریافت اطلاعات مورد نیازش است.

 

آیا موقعیتی بهتر از این برای یک کسب و کار امکان‌پذیر است؟

گوگل بازاریاب شما شده و مخاطب آماده دریافت محتوای شما است. حال فقط کافیست اصول بازاریابی محتوایی را رعایت کرده و محتوای خوب را در اختیارش قرار دهید. یکی از تصمیمات استراتژیک برای کسب و کارهای کوچک که بودجه کافی برای دیجیتال مارکتینگ ندارند استفاده از این مدل بازاریابی است. کافی است بجای پرداختن به روش‌های مختلف و پخش انرژی و منابع در همه آنها، فقط از دو روش بازاریابی محتوایی و بازاریابی در موتورهای جستجو در کنار هم استفاده کنند. در نهایت می‌توانند با درآمد حاصل شده از این روش به تدریج به سراغ سایر روش‌های بازاریابی آنلاین بروند.

 

دو بخش اصلی بازاریابی به‌واسطه موتور جستجو

  • SEM
  • SEO

یکی از مهمترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی موتور های جستجو (Search Engine Marketing) است. به این روش بازاریابی به اختصار اس ای ام (SEM) می‌گویند. در این روش شما از خدمات پولی موتورهای جستجوگر استفاده می‌کنید. که همان تبلیغات پولی (Paid Search) هستند.

در کنار SEM یکی از مطرح‌ترین، جذاب‌ترین و پر طرفدارترین روش‌ها، بهینه سازی وب سایت در موتور جستجو (Search Engine Optimization) است. به این روش به اختصار سئو (SEO) گفته می‌شود. سئو یعنی شما پولی به موتور جستجو پرداخت نمی‌کنید. تمامی اصول و قوانین موتورهای جستجو را رعایت می‌کنید و ضمناً محتوای خوب و مفید را در سایت خود منتشر می‌کنید. درنتیجه به‌تدریج سایت شما بهینه سازی می‌شود و محتوای شما در نتایج جستجو به مخاطبان نمایش داده می‌شود.

درخصوص سئو وب سایت می‌توانید در این لینک اطلاعات بیشتری کسب کنید. اما در رابطه با SEM یا همان (Paid Search) در ادامه توضیحات بیشتری ارائه می‌کنیم.

 

تبلیغات پولی یکی از روش‌های بازاریابی موتور های جستجو

گوگل تبلیغات پولی در نتایج جستجو (Paid Search) خود را با نام گوگل ادورز (Google AdWords) ارائه می‌کند. برای استفاده از این خدمت، لازم است یک اکانت گوگل داشته باشید. سپس در سرویس (AdWords) گوگل ثبت نام کنید. حال می‌توانید از گوگل بخواهید هر زمان مشتریان بالقوه شما عباراتی را جستجو می‌کنند که با محصول و خدمت شما ارتباط مستقیم دارد، علاوه بر نتایجی که به‌طور معمول نمایش می‌دهد، لینک شما را نیز در قالب تبلیغ به مخاطب پیشنهاد دهد. مثلاً اگر یک قنادی هستید که شیرینی بدون استفاده از روغن جامد تولید می‌کنید، می‌توانید از گوگل بخواهید هر زمان شخصی عبارت شیرینی بدون روغن جامد را جستجو می‌کند، لینک سایت شما را نیز به وی نمایش دهد.

قطعاً می‌توانید تصور کنید که با این روش چقدر خوب می‌توانید توجه مخاطبین خود را به خود جلب کنید. نکته جذاب‌تر این است که هر بار که لینک سایت شما به مشتریان بالقوه‌تان نمایش داده می‌شود، حتی یک سنت هم لازم نیست پرداخت کنید. بلکه شما فقط زمانی پول تبلیغات را پرداخت می‌کنید که آن مشتری بالقوه روی لینک سایت شما کلیک کند. واقعاً فوق‌العاده است.

 

مشاوره و دریافت پروپزال

برای دریافت پروپزال یا مشاوره رایگان می توانید شماره همراه خود را در کادر مقابل وارد کنید و به زودی پروپزال برای شما ارسال خواهد شد. یا از هر یک از روش های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

    پایگاه دانش

    مقالات مرتبط با بازاریابی موتور های جستجو