انتخاب نام دامنه

انتخاب نام دامنه برای وب سایت بسیار حائز اهمیت است. دامنه برداشت‌های اولیه کاربران از برند یا کسب و کار شما را شکل میدهد و به افزایش ترافیک سایت کمک میکند.

انتخاب نام دامنه برای وب سایت بسیار حائز اهمیت است. نام دومین شما برداشت‌های اولیه کاربران از برند یا کسب کار شما را شکل می‌دهد و به افزایش ترافیک سایت کمک می‌کند. پس یک دومین تأثیرگذار انتخاب کنید.

علاوه بر رعایت نکاتی که در نوشته دومین تأثیرگذار از دیدگاه گوگل به آن اشاره شد، بهتر است در انتخاب نام دامنه به موارد زیر نیز توجه داشته باشید:

چند نکته طلایی در انتخاب نام دامنه

به خاطر بماند:

دومینی انتخاب نمایید که به راحتی در خاطر کاربر بماند. وقتی از نام برند استفاده می‌کنید و یا از کلماتی که به روشنی موضوع فعالیت سایت شما را نشان می‌دهند، کمک می‌کند تا راحت‌تر به خاطر بماند.
مثلاً choobkala که نشان می‌دهد این وب سایت در حوزه کالای چوبی فعالیت دارد.

آسان تایپ شود:

توجه کنید که حروف دومین شما به آسانی در ذهن مخاطب نقش ببندد و با اشکال متفاوتی تایپ نشود.
به عنوان مثال اگر در نام دومین شما کلمه قرمز باشد، ممکن است گروهی آن را به‌صورت ghermez و گروهی دیگر به‌صورت qermez تایپ کنند.

عدم استفاده از اعداد:

در انتخاب نام دامنه بهتر است تا حد امکان از اعداد استفاده نکنید. مگر اینکه علت و فلسفه وجود آنها در نام دومین شما برای مخاطب روشن باشد.
مثلاً اعدادی نظیر ۲۴ و ۷۲۴ در انتهای نام برند، اشاره به خدمات پشتیبانی ۲۴ ساعته و بدون تعطیلی در طول هفته دارد.

کوتاه باشد:

هرچه تعداد حروف دامنه کمتر باشد، تایپ، بیان و به اشتراک گذاری آن ساده‌تر است و راحت‌تر در ذهن می‌ماند. همچنین تعداد کاراکترهای کمتر در نام دامنه، خود به تنهایی می‌تواند نشانه اعتبار و قدمت دامنه باشد.

آسان تلفظ شود:

اگر نام دامنه شما برای مخاطبان به آسانی قابل تلفظ نباشد، مزایای برند شدن و به یاد ماندنی بودن آن را از دست داده‌اید. اغلب این حالت زمانی پیش می‌آید که برای مخاطب فارسی زبان، دامنه‌ای با کلمات انگلیسی ثبت می‌شود.
مثلاً یک مرکز مشاوره در نام دامنه خود، کلمه consultant (به معنی مشاور) را استفاده می‌کند.
اغلب مخاطبین فارسی زبان به سختی می‌توانند این کلمه را خوانده و یا تایپ کنند.

استفاده اصولی از کلمات کلیدی:

اگر می‌توانید، یک کلمه کلیدی را در نام دامنه خود بگنجانید. به‌صورتی که در عین نشان دادن نوع کسب و کار شما، جذاب و مناسب نیز باشد. اما از ثبت دامنه‌ای که در آن از تعداد زیادی کلمه کلیدی استفاده شده یا به‌صورت هدفمندی کلمات کلیدی را در آن گنجانده‌اید، بپرهیزید. در سال‌های اخیر گوگل تغییراتی در الگوریتم خود ایجاد کرده است.

داشتن یک کلمه کلیدی در دامنه شما هنوز هم می‌تواند مفید باشد. اما در صورت استفاده غیر اصولی و افراطی، ممکن است باعث دریافت امتیاز منفی از سمت گوگل شود.
به عنوان مثال BuyCakeOnline.com مناسب نیست و بهتر است از نام برند نیز در کنار عبارت کلیدی استفاده شود مثلاً ShatootCake.

خط جداکننده یا دش (-):

استفاده از خط تیره یا دش به شدت با رفتار اسپمی Spammy ارتباط دارد و خوانایی و به یاد ماندنی بودن، نام دامنه را کاهش می‌دهد. در انتخاب نام دامنه تا حد امکان از استفاده از دش بپرهیزید.

استفاده از پسوند مناسب در انتخاب نام دامنه:

محبوب‌ترین و شناخته‌ترین پسوند دامنه، پسوند com است. همچنین در هر کشور، علاوه بر پسوند com، پسوند ملی همان کشور نیز از پسوندهای شناخته شده و پر استفاده است. مثلاً در ایران پسوند ir را داریم. پس توصیه می‌کنم نام دامنه‌ای انتخاب کنید که هر دو پسوند com و ir آن آزاد باشد و بتوانید هردوی آنها را به نام خود ثبت کنید.

اگر پسوند com اشغال بود، در صورتی که متعلق به یک کمپانی فعال غیر ایرانی و غیر رقیب شما باشد، می‌توانید به ثبت پسوند ir آن اکتفا کنید (هرچند ایده آل این است که نام دیگری انتخاب کنید که هر دو پسوند برای آن آزاد باشد).

تأثیر پسوند دامنه در رتبه بندی سایت

لازم است بدانید پسوند دامنه، هیچ تأثیری در رتبه بندی سایت شما در نتایج موتورهای جستجو ندارد. اما ممکن است برخی از سرویس‌های آنلاین و ارزشمند، برای دامنه‌های ir محدود باشد یا در آینده محدود شود.

شما می‌توانید هر دو پسوند com و ir را ثبت کنید. اما دامنه اصلی را com قرار دهید به شکلی که هرگاه مخاطب، دامنه ir شما را در مرورگر تایپ کرد، خودبه‌خود به سایت اصلی بر روی دامنه com منتقل شود و ضمناً نگرانی برای محدود شدن سرویس‌های آنلاین به دامنه com خود نخواهید داشت.

تنها استثنا دامنه‌های کشوری یا همان ccTLDها مانند ir یا ca یا us و غیره هستند. این پسوندها به طور قابل توجهی در رتبه بندی وب سایت شما در سطح جستجوی جغرافیایی تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال اگر پسوند دامنه ir دارید و کاربری از کشور ایران عبارتی مرتبط با وب سایت شما جستجو کند، شما شانس بالاتری برای دیده شدن نسبت به سایتی با پسوند غیر ir دارید.
البته لازم به توضیح است که این در زمانی صدق می‌کند که هر دو سایت از نظر سایر مؤلفه‌ها در شرایط برابر باشند؛ آنگاه سایتی که پسوند آن با کشور جستجو کننده یکسان باشد، امتیاز بالاتری خواهد داشت. نه اینکه فقط پسوند دامنه سایت شما به تنهایی کافی باشد.

دامنه‌ای با قابلیت برند شدن

خیلی خوب است نامی برای دامنه خود انتخاب کنید که پتانسیل برند شدن را داشته باشد. به عنوان مثال، اگر ما می‌خواهیم یک وب سایت ماکارونی ایجاد کنیم که محتوای آن دستورالعمل‌های پخت پاستا باشد.

گفتن یا به یاد آوردن Pasta-shop.com چندان مناسب نیست. یا PastaAficionado.com نام تجاری منحصر به فرد است، اما گفتن آن بسیار چالش برانگیز است.
درحالی‌که PastaLand.com بسیار مناسب است زیرا دارای مفهوم است، با موضوع فعالیت سایت مرتبط است، به یاد ماندنی است، می‌توان برای آن داستان منحصربه‌فردی داشت و به‌طور کلی از ویژگی‌های برجسته‌ای برای تبدیل شدن به یک برند برخوردار است.

اگر نام تجاری دارید، خیلی خوب است که در نام دامنه از نام تجاری خود استفاده کنید. چون کاربران برندها و مارک‌ها را دوست دارند و گوگل نیز به این نکته توجه دارد. هرچه افراد بیشتری نام تجاری شما را جستجو کنند و به خاطر بسپارند، گوگل نیز توجه بیشتری به نام دامنه شما خواهد داشت.

فراموش نکنید، Google آنچه را که کاربران خود دوست دارند، دوست دارد. بنابراین، هنگام تصمیم گیری در مورد نام دامنه، اولویت اول شما باید مشتریان شما باشند نه گوگل.

اهمیت سن دامنه

این تصور که سن دامنه یعنی مدت زمان ثبت نام آن یک عامل مهم رتبه بندی سئو است، به‌صورت مطلق صحیح نیست و نیاز به شفاف سازی دارد.
یکی از مسئولین گوگل درباره این موضوع می‌گوید: اینکه دومین شما در چه سالی ثبت شده و سن ثبتی آن چقدر است، اهمیت ندارد.

اینکه سن یک دومین چقدر است، توسط گوگل از نظر ثبتی ارزیابی نمی‌شود بلکه از نظر محتوایی ارزیابی می‌شود.
مهم این است که اولین لینک‌ها از دامنه شما چه زمانی ایندکس شده‌اند و چقدر قدمت دارند. ممکن است سن دومین شما ۱۰ سال باشد اما تازه چند ماه است که روی آن سایت راه اندازی کرده‌اید و محتوایی قرار داده‌اید که توسط گوگل ایندکس شده باشد. پس به فکر تولید و انتشار محتوای خوب در سایت خود باشید.

با ثبت نظر خود در انتهای صفحه و رنک دهی به این مقاله، ما را در بهبود عملکرد خود یاری رسانده و در صورت تمایل با به اشتراک گذاری این مقاله از ما حمایت نمایید.

به اشتراک بگذارید:
یادداشتی بنویسید